Rhodiola rosea/Różeniec górski: Zalety, skutki uboczne, dawkowanie

>>>Rhodiola rosea/Różeniec górski: Zalety, skutki uboczne, dawkowanie

Rhodiola rosea/Różeniec górski: Zalety, skutki uboczne, dawkowanie

Rhodiola rosea czyli po polsku Różeniec górski jest ziołem rosnącym w zimnych, wysoko położonych regionach Europy i Azji. Można ją także spotkać pod jedną z alternatywnych nazw, takich jak korzeń arktyczny, złoty korzeń, korona królów czy korzeń róży.

Rhodiola rosea była stosowana w medycynie tradycyjnej od wielu lat, szczególnie w Rosji, Skandynawii i innych zimnych, górzystych regionach.

Przeprowadzono liczne badania na tej roślinie. Niektóre z nich dają bardzo obiecujące wyniki, lecz większość z nich była zbyt mała, dawała tendencyjne wyniki lub była po prostu błędna. Naukowcy zgodnie twierdza, że trzeba przeprowadzić kolejne badania aby określić, w jaki sposób Rhodiola rosea jest skuteczna.

Faktem jest, że Różeniec górski, należący do grupy adaptogenów, o których pisałem we wcześniejszych tekstach, ma niewielkie ryzyko wystąpienia działań niepożądanych i wydaje się, że jego stosowanie przynosi wiele korzyści. Uważam, że jest to bardzo dobry, naturalny suplement, który warto zastosować ze względu na jego działanie.

Zawartość tego artykułu:

  1. Korzyści zdrowotne
  2. Dawkowanie
  3. Zagrożenia i skutki uboczne

Korzyści zdrowotne

Dowodów na działanie Różeńca górskiego jest bardzo wiele. W dalszym tekście przytoczę jego popularne zastosowania oraz co mówią na ten temat badania.

Stres

Jedną z najbardziej znanych korzyści Rhodiola rosea są jej właściwości adaptogenne, czyli pomoc w dostosowaniu się organizmowi do warunków stresowych. Jej specyficzne zdolności nie zostały jednak potwierdzone w wystarczająco dobrze zaprojektowanych badaniach.

Raport opublikowany w Przeglądzie Medycyny Alternatywnej stwierdził, że Rhodiola rosea okazuje się obiecującym adaptogenem. Na podstawie dowodów z kilku niewielkich badań autor stwierdza, że wyciągi z roślin zapewniają korzyści dla zdrowia psychicznego i funkcjonowania serca.

Inny artykuł z 2005 r. opisuje Różeniec górski jako „wszechstronny adaptogen”, stwierdzając, że zioło może zwiększyć odporność na stres.

Wydolność fizyczna i psychiczna

Niektórzy ludzie suplementują Rhodiola rosea w celu poprawy sprawności fizycznej przed ćwiczeniami lub jako sposób na poprawę koncentracji i myślenia. Istnieją również twierdzenia, że pomaga zmniejszyć zmęczenie fizyczne i psychiczne.

Wiele badań mówi na temat tych twierdzeń. Należą do nich:

Badanie, w którym stwierdza się, że Rhodiola rosea może stanowić pomoc w zwiększeniu sprawności fizycznej i umysłowej. Autorzy wnioskują, że potrzeba więcej badań na temat rośliny, aby dalej zbadać i udowodnić jej skutki. Badanie przeprowadzone w 2009 r. wykazało, że kobiety, które przyjmowały dużą dawkę Rhodiola rosea, mogły biegać szybciej niż osoby, które otrzymały placebo. W badaniu zbadano 15 kobiet w wieku szkolnym. Inne badanie sugeruje, że biorąc standaryzowany ekstrakt z Rhodiola rosea może poprawić koncentrację i zmniejszyć zmęczenie. W badaniu wzięło udział 60 mężczyzn i kobiet, którzy wzięli ekstrakt o nazwie SHR-5. Dawka podana dla tych efektów wynosiła 576 miligramów (mg) na dzień.

Pomimo tych rezultatów, przegląd z 2012 roku opublikowany w BMC Complementary and Alternative Medicine sprawdził 206 badań nad Rhodiola rosea, ale stwierdzono, że tylko 11 było odpowiednich do włączenia.

Depresja i niepokój

W jednym z badań znaleziono dowody sugerujące, że Rhodiola rosea może zmniejszać objawy uogólnionego zaburzenia lękowego. W badaniu wzięło udział dziesięć osób, które pobierały 340 mg ekstraktu Różeńca górskiego przez 10 tygodni.

Inne badanie w Phytomedicine wykazało, że Rhodiola rosea zmniejsza objawy depresji, ale jej działanie było łagodne. Zioło nie zmniejszało objawów tak skutecznie, jak sertralina, przepisany lek przeciwdepresyjny, chociaż miało mniejsze i łagodniejsze skutki uboczne.

Autorzy tego badania z 2015 roku doszli do wniosku, że ponieważ może być on lepiej tolerowany przez niektókre osoby i zapewniał korzyści, Rhodiola rosea może być odpowiednia w leczeniu łagodnej i umiarkowanej depresji.

Zaburzenia odżywiania wywołane stresem

Aktywny składnik Rhodiola rosea, znany jako salidrozydy, badano pod kątem jego wpływu na objadanie się. To badanie, opublikowane w Physiology & Behavior, zostało wykonane przy użyciu szczurów.

Szczury, które przyjmowały Rhodiola rosea, miały także obniżony poziom hormonu stresu, który może odgrywać rolę w objadaniu się.

Inne badanie z Journal of Psychopharmacology, podobnie przeprowadzone na szczurach, wykazało, że Rhodiola rosea może zmniejszać anoreksję wywołaną stresem.

Dawkowanie

Podobnie jak wiele ziół, Rhodiola rosea jest dostępna w postaci kapsułek, tabletek, suszonego proszku i płynnego ekstraktu.

Dawkowanie i ilość ekstraktu różni się w zależności od marki i rodzaju produktu. W związku z tym wiedza na temat tego, jaka dawka i ile jest zawarte w produkcie, nie zawsze jest jasna. Mogą również występować problemy z jakością lub czystością produktu.

Chociaż niektóre badania wyszczególniały dawki stosowane w określonych celach, wydaje się, że zioło może być przyjmowane z różnymi mocami, aby leczyć różne problemy. W artykule na temat Medycyny niekonwencjonalnej autor podaje, że dawka może być różna, w zależności od tego, ile zawiera standaryzowanego ekstraktu.

W szczególności zawartość rozawin jest jednym ze związków wymienionych jako mających wpływ na zmniejszenie stresu. Autor recenzji sugeruje w przybliżeniu:

360-600 mg dziennie ekstraktu standaryzowanego na 1 procent rozawin
180-300 mg ekstraktu standaryzowanego na 2% rozawin
100-170 mg dla ekstraktu standaryzowanego na 3,6% rozawin

Zagrożenia i skutki uboczne

Chociaż jego efekty terapeutyczne nie zostały jeszcze udowodnione, badania na Rhodiola rosea wydają się zgadzać, że wszelkie działania niepożądane są łagodne.

Skutki uboczne obejmowały:

zawroty głowy
suchość w ustach
problemy ze snem
zdenerwowanie

Zdenerwowanie jest szczególnym problemem wśród osób skłonnych do lęku, które przyjmują większe dawki suplementu.

Ponieważ ma działanie łagodnie pobudzające, Rhodiola rosea nie jest zalecana osobom z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi lub przyjmującymi inne leki pobudzające.

Jeden z artykułów sugeruje, że ludzie mogą suplementować zioło na pusty żołądek, 30 minut przed śniadaniem i obiadem. Unikanie go wieczorem może pomóc zmniejszyć problemy ze snem w nocy.

Grzegorz

2018-03-17T21:39:17+00:00 17 marca 2018|