Witamina A – korzyści zdrowotne

>>Witamina A – korzyści zdrowotne

Witamina A – korzyści zdrowotne

Wydaje mi się, że temat adaptogenów mamy już omówiony, jeśli uważacie, że tak nie jest, proszę o komentarz co pominąłem, a ja postaram się tą wiedzę uzupełnić. Nie można zamykać się w jednym temacie aby nie przynudzać czytelników, dlatego dzisiaj rozpocznę nowy cykl, w którym postaram się opisać witaminy, czym są i jaki mają wpływ na nasze zdrowie. Zacznę trochę od środka, ponieważ dzisiejszy wpis poświęcę witaminie A; samym witaminom postaram się poświęcić kolejny wpis.

Witamina A jest rozpuszczalnym w tłuszczach, silnym przeciwutleniaczem i częścią rodziny związków, które są niezwykle ważne dla organizmu. Wspomaga układ odpornościowy, wspomaga wzroku, pomaga w normalnym funkcjonowaniu narządów, reprodukcji i nie tylko.

Witaminy są ważne dla utrzymania dobrego zdrowia, a jeśli nie dostarczycie tego, czego potrzebujecie, mogą wystąpić niedobory witamin i wiążące się z nimi problemy zdrowotne. Wiele osób przyjmuje zapobiegawczo preparaty multiwitaminowe, lub pojedyncze witaminy aby uzupełnić niedobory.

Jak uzyskać wystarczającą ilość witaminy A i jakie są ogólne korzyści zdrowotne?

Podstawowe formy witaminy A

Retinoidy

Ta klasa związków odgrywa ważną rolę dla zdrowego wzroku, wzrostu komórek i tkanki kostnej oraz funkcji odpornościowej. A to dlatego, że są często używane w medycynie. Jednak witaminę A w tej postaci można znaleźć wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak wątroba, jaja i mleko, więc wegetarianie i (szczególnie) weganie muszą mieć świadomość, skąd czerpią witaminę A.

Karotenoidy

Natomiast karotenoidy, takie jak beta-karoten, występują w roślinach, takich jak warzywa i owoce. Podobnie jak retinoidy, karotenoidy mogą również pomóc w utrzymaniu zdrowej skóry, oczu i wzmocnieniu układu odpornościowego. Karotenoidy, takie jak te występujące w jarmużu, marchwi i innych warzywach, muszą zostać przekształcone przez organizm w nadającą się do użycia formę witaminy A (retinol).

Najlepsze źródła witaminy A

Witamina A może być pozyskana z różnych źródeł. Zalecane dzienne spożycie różni się w zależności od wieku i innych okoliczności. Kobiety w ciąży lub karmiące piersią mogą czerpać korzyści z przyjmowania jej w większej ilości każdego dnia. Jak zawsze, skonsultuj się z lekarzem na temat wszelkich ważnych zmian diety, które rozważasz. Jeśli skorzystasz z większej ilości witaminy A w swojej diecie, istnieje wiele świetnych opcji.

Zawartość witaminy A w 100 g wybranych produktów spożywczych
mleko 15–36 µg
sery dojrzewające tzw. żółte 213–382 µg
jaja 272 µg
wątroba wieprzowa 13 000 µg
łosoś 41 µg
makrela wędzona 54 µg
margaryny 600–900 µg
masło 814 µg
brokuły 153 µg
marchew 1656 µg
papryka czerwona 528 µg
pomidor 107 µg
brzoskwinia 99 µg
śliwki 49 µg

Korzyści zdrowotne wynikające z witaminy A 

  • Witamina A ma kluczowe znaczenie dla dobrego widzenia;
  • Odgrywa ważną rolę w zdrowym rozwoju kości;
  • Witamina A jest niezbędna do rozmnażania;
  • Odgrywa rolę w podziale komórek i rozwoju komórek;
  • Wspiera system odpornościowy;
  • Wspiera zdrowie skóry.

Niebezpieczeństwa związane z niedoborem i nadmiarem witaminy A

Braki mogą dotyczyć przede wszystkim osób starszych i przewlekle chorych. Jednym z pierwszych objawów niedoboru witaminy A jest ślepota nocna, a także łuszcząca się skóra, łamliwe włosy i paznokcie, słaby wzrost i słaba odporność. Osoby z niedoborem witaminy A mają również tendencję do niskiego poziomu żelaza, co może prowadzić do anemii.

Zbyt dużo witaminy A jest również problemem. Jest to rozpuszczalna w tłuszczach witamina, co oznacza, że jest przechowywana w komórkach tłuszczowych – zazwyczaj w wątrobie – gdzie będzie używana w razie potrzeby. Nadmiar witaminy A z suplementów w krótkim lub długim okresie może być toksyczny i powodować stan znany jako hiperwitaminoza A. Objawy mogą obejmować zawroty głowy, nudności, bóle głowy, podrażnienie skóry, bóle stawów i kości, a nawet uszkodzenie wątroby . Jeśli zażywasz suplementy z witaminą A, upewnij się, że pochodzą one ze źródeł żywnościowych, takich jak beta-karoten i zastosuj się zgodnie z zaleceniami.

Grzegorz

2018-03-29T21:34:13+00:00 29 marca 2018|